organiclife.co.il
  דף הבית
שלישי, 22 אוגוסט 2017
 
 
אורז וארסן - האם זה מסוכן? הדפס דואל
מאת הילה אפללו   

Imageבזמן האחרון, יש סערה גדולה סביב האורז ורבים שואלים אותי עד כמה הוא מסוכן? האם אני מתכננת להפסיק לצרוך אורז? האם אפסיק לאכול פריכיות? ועוד. לפניכם מידע שאספתי על הנושא ואיך אני מתכננת להתמודד איתו, איזה אורז בטוח לשימוש, תדירות, אופן בישול ועוד.

 

 

 

מהו ארסן?

במאמר שפורסם באתר של מכון ויצמן, מסבירה ד"ר מעין ברנע-זהר כי ארסן (זרניך) הוא יסוד כימי המסווג כמתכת למחצה. הוא מופיע בעיקר בתוך תרכובות, באחת משתי צורות: ארסן אורגני וארסן אי-אורגני, הארסן האורגני נחשב פחות בעייתי, עיקר הבעיה היא עם הארסן האי-אורגני. רעילות הארסן נובעת מהדמיון שלו ליסוד כימי אחר, הזרחן, שחיוני לתפקוד התא החי. הארסן מתחרה בזרחן ומחליף אותו בתגובות כימיות מסוימות ולכן פוגע בתפקוד התקין של התאים. חשיפה ממושכת לארסן בריכוז נמוך עלולה לפגוע בבריאות. תסמיני הפגיעה הראשונים הם בדרך כלל שינוי בצבע העור, פצעים ואף סרטן עור. כמו כן הוא עלול לגרום לסרטן הריאות ולסרטן שלפוחית השתן.
מאמץ בינלאומי לניתור בשל רעילותו של הארסן ותפוצתו הגבוהה, ארגונים כמו ארגון המזון והחקלאות של האו"ם, מינהל המזון והתרופות האמריקאי ורשויות האיחוד האירופי חוקרים את הנושא, אבל עדיין לא נקבע תקן לצריכה מרבית של ארסן במזון ובשתייה (בשל ממצאים סותרים במחקרים שונים).


קבעו מומחי הבריאות בארה״ב אינם חוששים מהרעלת ארסן בטווח המיידי. עם זאת, בעקבות ממצאים של סקרים ובדיקות החלו בתוכנית לניטור רמות הארסן באורז ובמוצריו כדי להעריך אם קיים סיכון בצריכתם בטווח הארוך. ועדה שמונתה לבדוק את הנושא, טרם פרסמה את מסקנותיה.


למה מתמקדים דווקא באורז?

הארסן מצוי במזונות רבים, הוא מצוי באופן טבעי בקליפת כדור הארץ והוא נפוץ באוויר, במים וביבשה ובשנים האחרונות גם בשל זיהום מים וקרקעות בשל פעילות אנושית כמו פסולת תעשיה וכו׳.

הארסן נספג בצמחים מהאדמה שהם גדלים בה ומהמים שמשקים אותם. האורז סופח אותו בקלות משום שרוב האורז גדל בהצפה ודורש כמויות גדולות של מים. ככל שכמות הארסן במים ובאדמה בה גדל האורז תהיה גדולה יותר, כמות הארסן הנספגת באורז תהיה גדולה יותר. לכן חשוב לבחור את האורז בהתאם לאזורי הגידול שלו, אתייחס לכך בהמשך.


אורז מלא או אורז לבן?

עד כה ההמלצה לצריכת אורז מלא הייתה ברורה, כולם היו תמימי דעים שבאורז מלא יש ערכים תזונתיים רבים וחשובים והערך הגליקמי שלו נמוך יותר ועל כן הוא נחשב בריא יותר. בתחקיר שנעשה במסגרת התכנית ״עושות חשבון״ בערוץ 10, נשלחו למעבדה דגימות אורז שונות של חברות שונות. מבדיקות הארסן עולה שדווקא באורז המלא, יש יותר ארסן מאשר באורז הלבן, ושבאורז הבשמתי באופן כללי יש הרבה פחות ארסן מאשר בסוגים האחרים. כמו כן נמצא כי רוב סוגי האורז הכילו כמות ארסן גבוה מהכמות היומית המומלצת על ידי האיחוד האירופי. ובכל זאת, לא הייתי מוותרת על היתרונות של האורז המלא. העובדה שיש הרבה מוצרי אורז המכילים כמויות גדולות של ארסן, אין זה אומר שכל מוצרי האורז כאלה. יש לבחור בקפידה את האורז שבו אנו משתמשים לפי המקור ושיעורי הארסן המצויים ספציפית באזור בו הוא גדל.

הדרך המומלצת לבישול אורז במאמרים ומחקרים שקראתי בעיקר מארה״ב, הייתה המלצה שחזרה על עצמה, לבשל את האורז כמו פסטה עם כמות גדולה מאד של מים כ 10 כוסות מים על כל כוס אורז. עד 30% מהארסן משתחרר מהאורז אל המים וכאשר מסננים את האורז ושופכים את המים בתום הבישול ריכוז הארסן יורד משמעותית. את האורז שמתקבל ניתן לערבב עם ירקות מבושלים, קטניות וכו׳ ובכל להמשיך ולהנות מתבשילים הטעימים שאנחנו אוהבים.


מקור האורז ארגון בשם consumer reports (ארגון אמריקאי הפועל ללא מטרות רווח שקם במטרה להגן על הצרכן ועוסק באיכות ובטיחות המזון), ערך בדיקות, אסף נתוני מחקר ועיבד דוחות שפרסם מנהל המזון והתרופות האמריקאי על ארסן במזון. תוצאות המחקר הראו כי באורז מלא יש יותר ארסן מאשר באורז לבן וכי באורז בשמתי בהשוואה לשאר סוגי האורז יש הכי פחות. אך הם בדקו דבר נוסף שלא נבדק בארץ וזה ההבדל בערכי הארסן בין סוגי אורז שונים שיובאו ממקומות שונים בעולם. לפי הממצאים שלהם, אורז בשמתי שגדל בהודו ופקיסטן וכן אורז סושי עגול שגדל בקליפורניה, היו נקיים באופן משמעותי מהאורז שיובא ממדינות אחרות.

כמו כן בדיקות שנעשו על מוצרי אורז שונים כמו חלב אורז, פריכיות ופצפוצי אורז מצאו כי חלקם מכילים כמויות גדולות מהתקן של ארסן. בהמשך אדבר על אורז בטוח לשימוש שניתן למצוא בארץ.

  

"תזונת הניקוי האדומה" ואורז בטוח לשימוש

בעשור האחרון אני מלווה אנשים רבים בתהליך ניקוי רעלים באמצעות ״תזונת הניקוי האדומה״. זו תזונת ניקוי רעלים נפלאה שמסייעת לאנשים לרדת במשקל, לשפר תפקודי כבד וחילוף חומרים, לאמץ הרגלי אכילה ואורח חיים בריא. התזונה מסייעת לאתר אי סבילויות למזון ובכך לשפר ולעתים לרפא סימפטומים ואפילו מחלות. תזונת הניקוי האדומה מתבססת על אורז מלא, ולכן היה לי חשוב למצוא מקורות אורז נקיים כדי למנוע חשיפה מוגברת לארסן. התועלת בתזונת הניקוי האדומה היא כל כך משמעותית וסייעה לכל כך הרבה אנשים לעשות שינוי אמתי ומשמעותי בתזונה, שיפרה רמות כולסטרול, סוכר, לחץ דם, טריגליצרידים, תפקודי כבד ועוד ולא הייתי מוכנה לוותר עליה.

 

התחקירים זרעו בעיקר אימה בציבור אבל לא הציעו פתרונות. בעקבות שיח ושיתוף פעולה עם קבוצה של נטורופתים מודאגים נוספים, פניתי ליבואני האורז בישראל על מנת ללמוד מהם מהו מקור האורז אותו הם מיבאים ולקבל תוצאות של בדיקות מעבדה עדכניות. כך אוכל לדעת אילו מוצרים בטוחים לשימוש על מנת שאוכל לידע את המטופלים שלי ואת האנשים שמשתתפים בסדנאות ״תזונת הניקוי האדומה״.


כרגע בדיקת המעבדה היחידה שקיבלתי מניצת הדובדבן מעידה כי האורז העגול המלא האורגני, שמקורו מאיטליה עני במיוחד מארסן ובטוח לשימוש. בקרוב אני אמורה לקבל בדיקות מעבדה נוספות של אורז המיובא על ידי ניצת הדובדבן, ומיבואני אורז נוספים. כמובן אעדכן כשניתן יהיה.

 

בשורה התחתונה - מה אני מתכוונת לעשות עם האורז?
עד שמשרד הבריאות יתעורר, יבדוק לעומק ויטרח להתייחס לנושא (בארה״ב מדברים על רמות ארסן במזון כבר יותר מ 5 שנים). הגעתי למסקנות הבאות: 

1. אני מעודדת גיוון ומאמינה שאנחנו צריכים לצרוך מגוון גדול של דגנים מלאים, קטניות, ירקות ופירות באופן קבוע, לא צריך ללאכול אורז כל יום. כדאי לאכול אורז מלא (נקי ובטוח לשימוש), פעמיים או שלוש בשבוע ובשאר הימים לאכול ממגוון הדגנים האחרים כמו תירס, קינואה, כוסמת, אמרנט, דוחן, גריסי פנינה, שיבולת שועל, חיטה וכו׳

2. אמשיך לצרוך אורז מלא ממקורות בטוחים נוספים, רק אחרי שאראה דוחות מעבדה המעידים כי ריכוז הארסן תקין.

3. אקפיד לבשל את האורז בכמות גדולה של מים ביחס של 1:10 כפי שמומלץ ברוב המאמרים שקראתי.

4. אפחית את צריכת מוצרי האורז השונים. אצרוך פחות פריכיות אורז ובחלק מהזמן אעדיף פריכיות כוסמת, תירס וכו׳. דפי אורז לבן גם ככה אנחנו צורכים פעם בשבוע או שבועיים והכמות היחסית שלהם למילוי לא גדולה, וזו תחשב מבחינתי מנת אורז לכל דבר. בחטיפי הבריאות אשים פחות פצפוצי אורז ויותר שיבולת שועל וגם הם יחושבו במנת/מנות האורז השבועיות.

5. באופן כלל, מבדיקות מעבדה שנערכו על ידי ה FDA - מנהל המזון והתרופות האמריקאי, וארגונים בלתי תלויים אחרים, נמצא, כי באורז בשמתי שמקורו בהודו, ואורז עגול לסושי שמיוצר בקליפורניה, יש הרבה פחות ארסן. לכן עד שאקבל תוצאות מעבדה מיבואנים נוספים, אם אתם בכל זאת בוחרים לרכוש אורז בשמתי ברשתות השיווק, אולי כדאי לחפש כזה שמיובא מהודו.

6. אמשיך לעקוב אחרי ועדה שמונתה בארה״ב לבדוק את הקשר בין ריכוזי הארסן במזון לבריאות, הועדה עדיין לא פרסמה את מסקנותיה. כמו כן אמשיך לעקוב אחרי תקנים חדשים המתהווים במדינות אירופה וארה״ב.


זוהי דעתי ואלה מסקנותי בהתאם למידע שיש בידי כרגע. אלה לא המלצות והנחיות לכלל האוכלוסיה ולא תחליף ליעוץ מקצועי. אני ממליצה לקרוא, לבדוק ולהחליט בעצמכם כמה אורז ואיזה סוג אתם מתכוונים לצרוך.

לדעתי אם אני, ואחרים שבוחרים להמשיך לאכול אורז, נצביע ברגליים, ונרכוש אורז שגדל במדינות בהן שיעורי הארסן נמוכים יותר, זה יעודד את היבואנים הישראלים האחרים לחפש מקורות חדשים ונקיים יותר, לטובת הביטחון של כולנו והכיס שלהם.

אם יש לכם הערות, מחשבות, שאלות או משהו שתרצו לחלוק איתי, אתם מוזמנים לשלוח אלי ל:  כתובת דואל זו מוגנת מדואר זבל, אתה צריך לאפשר Javascript בכדי לצפות בה  
לבריאות,

 הילה אפללו - נטורופתית

 

 
 
 
< קודם   הבא >
Advertisement
הרשמה לניוזלטר
שם
דואר אלקטרוני *
טקסט אימייל
ביכולתך להפסיק לקבל מידע בכל רגע, בלחיצה אחת על כפתור. פרטיך שמורים איתנו ולא נעביר אותם לגורם חיצוני
Advertisement
 
Advertisement
 
Top! Top!
חיים אורגניים הוא פורטל המכיל את כל המידע הקשור לאורח חיים אורגני. באתר מידע על מזון אורגני, בישול אורגני, אוכל אורגני, תיירות אורגנית, קהילות אורגניות, פורומים, קואופרטיבים אורגנים, אורח חיים בריא, רפואה טבעית, חקלאות אורגנית, מתכונים אורגניים