organiclife.co.il
  דף הבית arrow בריאות ורפואה טבעית arrow תזונה arrow אוכלים בריא
חמישי, 29 יוני 2017
 
 
אוכלים בריא הדפס דואל
מאת הילה אפללו   

כשמדברים על תזונה טבעית בהקשר של חיים אורגניים, מדברים לא רק על הערך התזונתי, אחוז השומן ומספר הקלוריות, אלא על תפיסה שלמה, הוליסטית. תפיסה שמתייחסת גם למקום שתופס המזון בחיים שלנו, במקורות של המזון שלנו ואיך אופן הגידול שלהם השפיע על ההרכב שלהם כמו גם איך הם השפיעו על המקום בו הם גדלו.


 

לתזונה בריאה יש רמות שונות והיא מושג יחסי, מתזונה אורגנית "מלאה" המבוססת על חומרי גלם אורגניים איכותיים וטריים ומשתמשת בשיטות בישול מאד מסויימות ועד תזונה מאוזנת מחומרי גלם שקונים בשוק או בסופר: דלת שומן, עשירה בסיבים תזונתיים, מאוזנת מבחינת יחס חומצות שומן רצויות, יחס סידן זרחן ונתונים חשובים אחרים.

תזונה טבעית מתייחסת לא בהכרח לצמחונות או טבעונות אלא על תזונה כדרך חיים שקרובה לטבע ומכבדת אותו, תזונה שמכילה כמה שיותר מוצרים במצבם הטבעי, כפי שהם גדלים בטבע וכמה שפחות מהונדסים, מסונתזים, מעובדים ומתועשים. אוכל המכיל כמה שפחות חומרים משמרים, צבעי מאכל, חומרי טעם וריח וכו'. אפשר להלהיב את החושים ולהנות מחוויית השפע, על ידי צריכת מזון מגוון, צבעוני ועשיר בטעמים גם בלי כל אלה. זה אך הגיוני שהגוף שלנו מותאם יותר מהכל למה שהטבע מציע, ולכן הרכב הדגנים, הקטניות, הפירות, הירקות והאגוזים מסוגלים לספק לנו את כל צרכנו.


ומה לגבי בשר וחלב?

ובכן גם החברות המוקדמות (ציידים ולקטות) המותאמים מבחינה אבולוציונית למזונות הטבעיים היו צורכים בשר, אבל אסור לשכוח כי הבשר היה בשר ציד רזה ושרירי. הבשר שלנו היום מגיע מבעלי חיים הרובצים בצפיפות במרחב המסוגל להכיל בקושי את מימדי גופם, בלי לנוע ובלי להפעיל את השרירים. בשל הצפיפות עולה שכיחות המחלות ולכן משתמשים בטיפול תרופתי גורף של חיסונים, אנטיביוטיקה ותרופות נוספות וכן לעיתים בהורמונים שיזרזו את הגדילה ויגדילו את מימדי החיה ואת כמות הבשר שתספק. בשר זה שונה בתכלית מבשר ציד (הכוונה בבשר לבקר, עוף, הודו וכו'). תדמיינו אדם שמרגע שנולד, הוא מוכנס לחלל צר שתואם בדיוק את מידותיו, שמאביסים אותו יום ולילה במזונות משמינים, על מנת שיגדל ויתפח, נותנים לו תרופות והורמונים וכך הוא מבלה את חייו ללא תנועה, ולא צרכים חייתיים בסיסיים אחרים כמו: חיי חברה ומין עד שהוא מגיע למימדים הרצויים. בלי להיכנס לשיח ארוך, קשה ומוצדק על האכזריות הכרוכה בתהליך אם נחשוב על אותו אדם, לא צריך להיות מומחה גדול כדי להבין שהאיש הזה לא יכול להיות בריא, הבשר שלו כמו של החיות שאנו קונים בסופר, הוא בשר חולה!!

אני לא טוענת שצריך להמנע מבשר אלא לאכול ממנו במתינות, מומלץ כמובן לצרוך בשר של חיות שגדלות בשטח פתוח וניזונות ממזון אורגני, שאינן מחוסנות ואינן מקבלות תרופות אך נמצאות תחת פיקוח וטרינרי, היום לא ידוע לי על בשר בקר אורגני אבל עוף והודו יש להשיג בחנויות טבע או אחרות המתמחות באוכל אורגני. אבל לא לכולנו יש את האמצעים לרכוש בשר אורגני מפני שעלותו גבוהה ולכן מומלץ לאכול במתינות (לא יותר מ2-3 פעמים בשבוע), להימנע כמה שאפשר מבשר בקר ולהעדיף עוף והודו, העור של העוף וההודו מכיל רקמת שומן תת עורי עבה ולכן מומלץ להסיר את העור לפני הבישול (בבישול השומן מופרש למים או לרוטב ולכן הסרת העור אחרי הבישול היא הרבה פחות אפקטיבית). כמו כן מומלץ ל"כבס" (לשלוק בסיר עם מים רותחים) את העוף ללא העור לפני הבישול, חלק גדול מהשומן צף על פני המים ואז אפשר לשפוך את הנוזל, לשטוף את העוף, לתבל אותו כמו שאוהבים ואז לאפות או לבשל מחדש.

לגבי מוצרי חלב, זה נושא מורכב ושנוי במחלוקת ואני אתייחס אליו בקצרה: נתחיל בזה שאין חיה בטבע (פרט לאדם) שצורכת חלב של חיה אחרת, אם חושבים על זה טוב זה לא משהו שהיינו אמורים האופן טבעי לעשות. בנוסף לכך אי אפשר להתעלם מהעובדה שהחיות אוכלות מזון לא בריא, ומקבלות תרופות, חיסונים והורמונים ולכן החלב שלהן לא יכול להיות נקי מכל המזיקים האלה. (כולנו יודעים שלתזונה ולתרופות שאם מניקה צורכת יש השפעה עצומה על איכות והרכב החלב שלה). כמו כן בשל שפע מוצרי החלב שאנחנו חשופים אליהם לפעמים מגיל ינקות, ( פורמולות המזון לתינוקות על בסיס חלב) יש הרבה שמגיבים ברמות שונות של אלרגיה או אי סבילות לחלב פרה. לכן אם בוחרים לשלב חלב בתזונה מומלץ לצרוך חלב צאן ורצוי מוצרים מוחמצים כמו לבנה ויוגורט.

 

ומה לגבי דגים?
פחות או יותר אותו הדבר: דגי בריכות (קרפיון, נסיכת הנילוס..) שגדלים בצפיפות מואבסים בתרופות ומזון אינם מומלצים, דגי ים תיכון (פלמידה, מוסר, בס, לוקוס..) הם יותר טובים אבל גם תלוי כמה רחוק מאזור הזרמת שפכים דגו אותן.
המומלצים ביותר ממגוון סיבות הם דגי הים הצפוני (סלמון, בקלה, מקרל, סול, טונה, סרדינים פורטוגזיים..)

כבוד לטבע

לחתימת הדיון על המוצרים מהחי אי אפשר בלי להוסיף משפט על הכבוד לטבע – על הרצון לחיות עם הטבע ולצידו בלי לשלוט עליו, לשעבד אותו ולהתעלל בו, להיות חלק ממערכת שמזינה את עצמה, לדאוג לצמחים ולבעלי החיים גם בטבע וגם בשבי ולספק להם את כל צרכיהם ובכך להבטיח שהם ימשיכו לספק את שלנו.

 

לוקחים אחריות

כשאנחנו לוקחים אחריות על החיים שלנו ובוחרים ל"אכול נכון" זה צריך להיות נכון לנו ולחיי היום יום שלנו.
לערוך שינוי בתזונה זה תהליך, מתחילים לאט ובהדרגה, זו הדרך היחידה להפוך את זה לאורח חיים ולא לעוד "דיאטה" שלא מחזיקה מעמד לאורך זמן.

 

איך מתחילים?

אפשר להתחיל עם הדברים הכלליים שמוכרים כבריאים כמו :

1. להמעיט כמה שניתן – ואפילו להימנע משמנים צמחיים מוקשים כמו מרגרינה, המצויים ברוב החטיפים, העוגיות, הממתקים ואפילו בדגני בוקר (לא כולם בריאים).
2. להפחית את צריכת השמנים והשומנים בכלל ואת השומנים הרווים בפרט.
3. להמעיט בצריכת מוצרים מהחי (בקר, עוף, הודו, ביצים וחלב) דגים בד"כ לא בעייתיים, ולהרבות בצריכת מוצרים מהצומח כמו פירות, ירקות, דגנים (מלאים) וקטניות.
4. לשתות מספיק.
5. לגוון, לא לאכול בכל יום את אותו הדבר.

 

*המלצות אלו אינן באות להחליף ייעוץ תזונתי או רפואי מוסמך

 

התאמה אישית

למרות שהגוף שלנו פועל על אותם עקרונות ומנגנונים, אנחנו כפרטים מאד שונים זה מזה, הגוף שלנו מגיב אחרת למזונות ולשנויים.
ברוב המקרים השינוי התזונתי יביא בהדרגה לשיפור במצב הבריאותי ובתחושה הכללית, עם זאת ייתכנו מקרים שבהם תחול הרעה וזאת מפני שמזון שיהיה מזין ומחזק לאחד, יהיה מחליש ובעייתי לאחר. לכן אם אתם באמת מעוניינים לקחת אחריות על החיים שלכם ועל הבריאות שלכם, ואתם רוצים בשינוי אמיתי – פנו לאיש מקצוע שילווה אתכם בשלבים הראשונים, תקבלו ייעוץ תזונתי מסודר (מנטורופת או מרופא סיני שמתמחה בתזונה) תעשו את השינוי תחת פיקוח, עם סיוע ותמיכה וכך תוכלו למצוא את התזונה הטובה ביותר והבריאה ביותר שמתאימה לכם.

 

אחרי שהחלטנו לשנות וקיבלנו הנחיות מדויקות לתזונה המתאימה, אנו מגלים שאנחנו לא אמורים לאכול הרבה מהמזונות שהתרגלנו אליהם ואין לנו מושג מה לאכול במקום, אנחנו מצוידים ברשימת מוצרים שמומלץ לנו לאכול כמו אורז מלא, מש, שיבולת שועל, כוסמת, קינואה, חומוס, פול, עדשים או אחרים ואין לנו מושג ירוק מה לעשות איתם.

במדורים: בישול אורגני ומתכונים באתר "חיים אורגנים" אני אנסה לקבץ למענכם כמה שיותר מידע ומתכונים כדי שתלמדו שאוכל בריא יכול בהחלט להיות גם טעים ומגוון.

לפרטים נוספים: www.hamasa-el.com
בהצלחה!!

 

נכתב ע"י הילה אפללו (נטורופתית)
מנהלת אתר חיים אורגניים
עוסקת במתן טיפול נטורופתי, הרצאות וסדנאות בתחום הרפואה הטבעית
בעלת קייטרינג ומעבירה סדנאות בישול בריא.
פרטים נוספים באתר האינטרנט:
www.hamasa-el.com
אי מייל : כתובת דואל זו מוגנת מדואר זבל, אתה צריך לאפשר Javascript בכדי לצפות בה
טלפון : 052-3435558

 
  

 

בחזרה לדף הבית>>

בחזרה לדף הבית>>

 
< קודם   הבא >
Advertisement
הרשמה לניוזלטר
שם
דואר אלקטרוני *
טקסט אימייל
ביכולתך להפסיק לקבל מידע בכל רגע, בלחיצה אחת על כפתור. פרטיך שמורים איתנו ולא נעביר אותם לגורם חיצוני
 
Advertisement
 
Top! Top!
חיים אורגניים הוא פורטל המכיל את כל המידע הקשור לאורח חיים אורגני. באתר מידע על מזון אורגני, בישול אורגני, אוכל אורגני, תיירות אורגנית, קהילות אורגניות, פורומים, קואופרטיבים אורגנים, אורח חיים בריא, רפואה טבעית, חקלאות אורגנית, מתכונים אורגניים