organiclife.co.il
  דף הבית arrow המטבח האורגני arrow לאכול נכון, לפני ואחרי הצום
רביעי, 18 אוקטובר 2017
 
 
לאכול נכון, לפני ואחרי הצום הדפס דואל
מאת הילה אפללו   

Imageצום יום כיפור, בניגוד למה שרבים חושבים אינו מקדם ירידה במשקל, לפעמים אפילו להיפך.  אבל מי שמעוניין לצום מתוך אמונה או כבוד למסורת, יש כמה עובדות חשובות שיעזרו למנוע או לפחות להפחית את תחושות הרעב והחולשה. כמה רעיונות וכמה מתכונים. גמר חתימה טובה.

 


 אחת הבעיות העיקריות של יום הכיפור, היא החרדה מפני הרעב. החרדה הזו מובילה לא פעם לאכילה מהירה יחסית של מזון בכמויות גדולות, כדי ש"יספיק" לנו לכמה שיותר זמן.  לפעמים אוכלים מעט מאד במהלך היום כדי שיהיה תאבון לארוחה המפסקת. כמות כזו גדולה של מזון אחרי כמה שעות שלא אכלנו, יגרמו לעליה חדה ברמות הסוכר בדם.

הלבלב מפריש אינסולין בהתאם לרמת הסוכר בדם. כשרמת הסוכר בדם גבוהה, תופרש כמות גדולה של אינסולין. לאינסולין מספר תפקידים, אחד מהם הוא הכנסת הסוכר העודף ממחזור הדם אל תוך התאים. שם ישמש הסוכר לייצור אנרגיה או ייאגר כשומן. כשמופרשת כמות גדולה של אינסולין מתבצע תהליך מאד יעיל ומהיר של הפניית עודפי הסוכר ממחזור הדם אל התאים.

רעבים אחרי שעה
האינסולין "עובד" מאד קשה ובמרץ ותוך שעה שעתיים הוא מצליח להכניס את העודפים אל תוך התאים, אך מכוון שהופרשה כמות גדולה של אינסולין והוא "עובד" כל-כך במרץ, הוא מצליח להכניס לתאים אפילו יותר סוכר ממה שצריך ואז רמת הסוכר בדם יורדת אל מתחת לנורמה.

המוח שלנו שמתקיים אך ורק על גלוקוז/סוכר, מתרגם את הרמה הנמוכה של הסוכר בדם לתחושת רעב או צורך במתוק.כדי להימנע מתחושות אלה כבר בערב החג כשעוד מחכה לנו יממה שלמה של צום, יש לתכנן את האכילה נכון. אבל לא רק את הארוחה המפסקת, אלא את כל היום.

אז מה אוכלים ביום כיפור?
ארוחת בוקר בערב חג: כדאי לאכול ארוחת בוקר מלאה ומזינה, לא הכמות חשובה, אלא הרכב המזון. אפשר לאכול דייסת קוואקר או לחם מקמח מלא עם אבוקדו/חומוס/טחינה וירקות, מי שרגיל לאכול הרבה בבוקר יכול להוסיף ביצה או טונה.

מתכונים לדייסות:
דייסת שיבולת שועל, חרובים ובננות
דייסת שיבולת שועל עם שקדים ותמרים
דייסת שיבולת שועל ופירות קיצית
דייסת שיבולת שועל עם פירות יבשים ואגוזים
דייסת שיבולת שועל עם תפוח וקינמון

ארוחת צהריים בערב חג:
1. כדאי לאכול משהו קל, אל תשכחו שהארוחה המפסקת מתקיימת מוקדם ולא כדאי להגיע אליה שבעים.

2. אפשר לאכול סלט ירקות גדול שיספק כמות גדולה של ויטמינים ומינרלים, כדאי לאכול מרק עוף עם מגוון ירקות, מאחר והוא מכיל מינרלים (לא במקרה, סבתא מכינה לנו את המרק הזה כשאנחנו חולים).

3. מי שלא רוצה לאכול מרק  יכול ליהנות מתבשיל ירקות מבושלים, עם מגוון ירקות.

מתכונים:
מרק ירקות עשיר
מרק כתום עם ג'ינג'ר
סלט ירקות עשיר

סלט ירקות מאודים
סלט גינה

 
 לארוחה המפסקת צריך להגיע עם תאבון אבל לא מורעבים, אל תדלגו על ארוחת הצהריים.

הארוחה המפסקת:
1. הארוחה המפסקת צריכה להכיל מזונות עשירים בסיבים תזונתיים, כאלה שיתפרקו לאט, ייספגו לאט ולא יעלו במהירות  את רמת הסוכר בדם.

2. לא כדאי לאכול מזונות מקמחים לבנים כמו לחם לבן.

3. תפוחי אדמה מבושלים מככבים ברוב העדות כתוספת  למנה העקרית, תפוח אדמה מבושל מתפרק ונספג במעיים מאד מהר, כמו לחם לבן וכמו סוכר ולכן לא כדאי לאכול תפוחי אדמה לפני הצום.

4. מבחינת החלבונים, לא מומלץ לאכול את הבשרים הכבדים והשמנים כמו בקר או כבש, אלא להתמקד בעוף, הודו או דגים ובכמות קטנה.

5. ההמלצה החמה היא להתמקד בתבשילים שמכילים דגנים וקטניות. אורז מלא, כוסמת, קינואה עם עדשים, אפונה, חומוס, שעועית וכו'.

6. לדאוג שהאוכל לא יהיה מתובל מדי, חריף, מלוח או חמוץ מדי, תבלינים אלה מצמיאים ועלולים לגרום לצמא מטריד כבר בערב החג.

7. גם אם אוכלים "רק" ירקות, דגנים וקטניות, לא צריך לאכול כמויות גדולות מדי, אלא לאכול לשובע. כמות גדולה של מזון, תכביד עליכם ותפריע לכם להתמסר לתפילה, לקריאת ספר או לצעידה ברחובות/בשדות עם החברים והמשפחה. זיכרו צריכת כמות מזון גדולה, אינה ערובה לשובע ממושך.

מתכונים:
קדרת עוף עם חומוס, אורז מלא וזיתים
סלמון אפוי ברוטב ים תיכוני
אורז מלא עם גזר, כרוב ועדשים
קינואה עם עדשים ושמיר
אורז מלא עם עדשים ירוקים

לארוחה השוברת את הצום:
1. לא מומלץ להתחיל מיד באכילת ארוחת ערב כבדה.

2. גם הרגל הקפה והעוגה מיד עם תום הצום לא ממש בריא ויעיל. אני ממליצה להגיש לשולחן פלטת פירות מגוונת, קצת ענבים, תפוח, אגס, מנגו, שזיף, תאנים שטופים וחתוכים. לא צריך להכין בופה פירות כמו בארוחה במלון 5 כוכבים, זו רק מנה ראשונה, אם תכינו מנה שתספק כ-2 מנות פרי לכל בן משפחה, זה יעשה את העבודה, ואחרי שחצי שעה אפשר יהיה לשבת ולאכול ארוחה קצת יותר כבדה.

זכרו, את הארוחה הכבדה ואת הכמויות שאכלתם בארוחה שאחרי הצום בשנה שעברה, כמה כבדים הרגשתם אחר כך וכמה מכם לא ישנו טוב. השנה תנסו לאכול לאט, ללעוס היטב את המזון ולא להפריז בכמויות.
חוץ מההתעסקות בצום, באוכל ומה לובשים לבית הכנסת.

נסו לנצל את היום הזה לחשבון נפש אמיתי, ביניכם לבין האל, המשפחה והחברים, ולא פחות חשוב ביניכם לבין עצמכם. זה זמן להודות על כל הדברים המופלאים שיש לנו ושקרו לנו במהלך השנה החולפת, לא לקבל אותם כמובן מאליו, ולבקש, להתפלל ולזמן לעצמנו את כל הדברים שאנחנו רוצים שיהיו ויקרו לנו בשנה הקרובה.

שתהיה לכולכם שנה מופלאה, גמר חתימה טובה, וצום יעיל וקל.
 


  
 
< קודם   הבא >
Advertisement
הרשמה לניוזלטר
שם
דואר אלקטרוני *
טקסט אימייל
ביכולתך להפסיק לקבל מידע בכל רגע, בלחיצה אחת על כפתור. פרטיך שמורים איתנו ולא נעביר אותם לגורם חיצוני
 
Advertisement
 
Top! Top!
חיים אורגניים הוא פורטל המכיל את כל המידע הקשור לאורח חיים אורגני. באתר מידע על מזון אורגני, בישול אורגני, אוכל אורגני, תיירות אורגנית, קהילות אורגניות, פורומים, קואופרטיבים אורגנים, אורח חיים בריא, רפואה טבעית, חקלאות אורגנית, מתכונים אורגניים