organiclife.co.il
  דף הבית arrow המטבח האורגני arrow אוכלים בריא גם בבית הספר
רביעי, 23 אוגוסט 2017
 
 
אוכלים בריא גם בבית הספר הדפס דואל
מאת הילה אפללו   
Imageבחלק מהמקרים הילדים שלנו מוכנים לאכול בבית את מה שכל המשפחה אוכלת, אבל כשהם צריכים לקחת אוכל לבית הספר ולאכול עם חבריהם, התמונה משתנה והופכת מורכבת הרבה יותר.  איך עושים את זה בריא, אטרקטיבי וטעים?



 

סוף-סוף התחילה שנת הלימודים, ניסיתי בכל כוחי להימנע מהכתבות השבלוניות העוסקות ב"איזה סנדוויץ' לשלוח עם הילדים לבית הספר?". אבל בעקבות השאלות הרבות והבקשות של הגולשים האורגניים בעלי המודעות, ננסה בכל זאת לבחון את האופציות האורגניות והבריאות העומדות בפנינו ויכולות להתאים גם למבוגרים שלוקחים אוכל לעבודה.

חשוב להבין שגם אם האוכל טעים להם, הוא עשוי להיות שונה משל החברים שלהם וזה הופך אותו לפחות אטרקטיבי, אנחנו צריכים למצוא דרכים לגרום לאוכל להיות ממש דומה או ממש ממש מיוחד, מדליק ושונה. כזה שכולם יסתכלו עליו ויגידו "וואוו איזה אוכל מגניב יש לו/לה". הרבה פעמים העניין סביב האוכל, מעניין את הילדים יותר מהרעב.

אז נתחיל מבחוץ פנימה, הרבה פעמים האריזה חשובה יותר מהתוכן שלה, תנסו למצוא קופסאות אוכל מדליקות, צבעוניות, שימשכו את תשומת לב החברים ויחשבו ממש מגניבות ויחודיות. גם לילדי כיתה א' אבל גם לילדי כיתה יב', מן הסתם בכל גיל הפירוש למילה "מגניב" משתנה והקופסאות יהיו בהתאם. הקופסאות הן אקולוגיות (כי נחסך השימוש בשקיות ניילון) וזה גם עוזר לנו במישור החברתי.

לא רק לחם
מי אמר שאוכל חייב להיות מוגש בתוך לחם? אפשר לקחת לבית הספר גם ירקות ותבשילים שהילדים אוהבים, זה יכול להיות קוסקוס, אורז, קינואה, סלט ירקות, סלט פירות, פשטידה, קציצות ואפילו פסטה. יש מאכלים שטעים מאד לאכול גם קרים או פושרים.
אם בכל זאת מחליטים ללכת על סנדוויצ'ים, אז מומלץ כמובן לבחור בלחם מדגנים מלאים, כדאי לנסות ולמצוא עם הילדים את הלחם שהם הכי אוהבים, גם אם זה אומר לקנות בכל פעם לחם אחר במשך תקופה כדי שיוכלו לטעום מבחר ולהחליט איזה לחם הכי טעים. לפעמים אחרי כל המאמץ, התחושה שמתייחסים לדעה שלהם בכובד ראש, הסיכוי שהם יאכלו את הלחם שבחרו גדול יותר, אפילו אם הלחם הלבן טעים להם הרבה יותר.

חוץ מלחם אפשר למצוא היום פיתות אורגניות מדגנים מלאים, טעימות מאד ופרט לצבען הכהה נראות בדיוק כמו הפיתות הרגילות. פטנט נוסף שילדים ממש אוהבים זה טורטייה, כן, אפשר היום למצוא בחנויות הטבע טורטיות אורגניות מקמח תירס, אותם אפשר למלא בכל טוב, לגלגל ולטרוף – הילדים מתים על זה.

צ'ופר
אפשרות נוספת היא להכין פנקייקים אורגניים ולמרוח אותם בדבש/סילן/סירופ מייפל/ממרח תמרים/ שוקולד חרובים וכו', לסגור בפנקייק נוסף והרי לכם סנדוויץ' מעורר קנאה וטעים. את הפנקייק אפשר להכין בערב לפני ולשמור במקרר בקופסה סגורה ולהוסיף את הממרח בבוקר. לא הייתי ממליצה לאכול את זה לעיתים קרובות אבל פעם בשבוע/שבועיים זה יכול להיות צ'ופר.

ורגע לפני שנגיע לממרחים...יש אופציה נוספת למשקיענים, כאלה שיכולים פעם ב..להכין כמות של פשטידות קטנות, מאפים קטנים מקמח דגנים מלאים ממולאים ברוטב פיצה טונה וזיתים, בממרח זיתים / עגבניות מיובשות / פסטו ואנטיפסטי, בפרוסות דקיקות של עוף אורגני אפוי ברוטב אדום מטפטף...(מתאים מאד גם לטורטייה).

בקיצור מכינים מאפים דמויי בורקסים קטנים או קלצונה (עיגול בצק עליו מורחים ומניחים מילוי, מקפלים לשניים ויוצרים מאפה סגור בצורת חצי עיגול). את המאפים, אפשר לאפות ולהקפיא מומלץ להוציא בערב שלפני להפשרה...זה מאפשר אוכל בריא טעים מושקע ומיוחד, בלי להתעסק איתו יותר מידי בבוקר.

ממרחים
במקום כל הנקניקים, מיונז, שוקולד, גבינות צהובות ושאר מזונות מזיקים...אפשר להתמקד ב
ממרחים כמו: חומוס, טחינה (רצוי להכין בבית), פסטו, ממרח פיצה, שמכינים כמו רוטב פיצה עם זיתים/פטריות/טונה וכו'. אפשר להכין פסטרמה לבד...אם מתבלים גוש של חזה הודו, אופים בתנור, לא יותר מדי, שלא יתייבש ואז פורסים דק דק ושמים בסנדוויץ'. אם נשאר עוף משבת, אפשר לפרק את הבשר מהעצמות לפורר ולהכניס לסנדוויץ' , לפיתה, לטורטייה, לפשטידה. גם שאריות של קציצות עוף, הודו או דגים ממלאות מאד בכבוד את הכריך ויכולות להיטמע נפלא גם בפשטידה.

אפשר כמובן להכין ביצה קשה או שקשוקה טובה בערב שלפני, או להכין חביתה בבוקר (עם מינימום שמן). ההמלצה היא לא לאכול יותר מ-4 ביצים בשבוע כולל ביצים ששמים בפשטידות קציצות וכו'. ניתן להכין אומלטים עם המון עלים ירוקים ועשבי תיבול.

אם ילדים מאד מתעקשים על שוקולד למריחה אז אפשר להכין להם מדי פעם כריך עם ממרח שוקולד אורגני, כדי שלא ירגישו חריגים ויהיו מתוסכלים.

מים, מים, מים
לגבי שתייה, במקום שוקו, מיצים, פטל וכו' הכי כדאי לשתות מים, אם הם מתקשים לשתות מים וצריכים משהו מתוק, אפשר להכין חליטה עם נענע/לואיזה/לימונית וכו' ולהמתיק במעט סילן/דבש או ממתיק טבעי כמו אגבה.


הכי חשוב זה לא להיכנס איתם למלחמות על האוכל, זה יוצר לא פעם יותר נזק מתועלת. תנסו  להסביר להם את החשיבות של תזונה בריאה, להציע להם מגוון ולמצוא ביחד איתם את האופציות המועדפות עליהם. אפשר להכין ביחד תוכנית מוגדרת מה אוכלים בכל יום וכך להיערך מראש ולהימנע מויכוחים בדיוק כשצריך למהר בבוקר.

 מאת: הילה אפללו נטורופתית מוסמכת, מטפלת ומנחת סדנאות בישול בריא.

 
 
< קודם   הבא >
Advertisement
הרשמה לניוזלטר
שם
דואר אלקטרוני *
טקסט אימייל
ביכולתך להפסיק לקבל מידע בכל רגע, בלחיצה אחת על כפתור. פרטיך שמורים איתנו ולא נעביר אותם לגורם חיצוני
 
Advertisement
 
Top! Top!
חיים אורגניים הוא פורטל המכיל את כל המידע הקשור לאורח חיים אורגני. באתר מידע על מזון אורגני, בישול אורגני, אוכל אורגני, תיירות אורגנית, קהילות אורגניות, פורומים, קואופרטיבים אורגנים, אורח חיים בריא, רפואה טבעית, חקלאות אורגנית, מתכונים אורגניים