organiclife.co.il
  דף הבית arrow בריאות ורפואה טבעית arrow תזונה arrow מטעמי שבועות - חלב על הבריאות
שלישי, 17 אוקטובר 2017
 
 
מטעמי שבועות - חלב על הבריאות הדפס דואל
מאת הילה אפללו   

Imageחג השבועות בפתח, וחגיגת מוצרי החלב מתחילה. במשך שנים כולנו גדלנו על הידיעה שמוצרי חלב הם מזון בריא וחיוני להתפתחות ילדים, שמספק הרבה חלבון וסידן, שהוא זמין וזול. אולם בשנים האחרונות החלו להישמע לא מעט קולות המתנגדים לאכילת מוצרי חלב, רופאים וחוקרים ברחבי העולם מפרסמים עוד ועוד עדויות שסותרות את האמונה הכל כך שורשית שלנו לגבי היתרונות של החלב. 


בתור נטורופתית שמטפלת במצבי חולי מגוונים בקרב כל הגילאים, אני נתקלת בהשפעות שיש למוצרי החלב על הבריאות שלנו. רוב האנשים מתקשים להפסיק לחלוטין את צריכת מוצרי החלב, אבל מהנסיון שלי הפחתה משמעותית בצריכת מוצרי החלב  שיפרה את מצבם הבריאותי של רבים מהמטופלים.

אם חושבים על זה בצורה הגיונית, אנחנו החיה היחידה בטבע שצורכת חלב אחרי גיל הינקות ועוד חלב-אם של חיה אחרת – מוזר לא? בגוף שלנו חלה, מגיל 3, ירידה בכמות האנזימים שמפרקים את סוכר החלב, מכאן ניתן להסיק שאנחנו לא אמורים לשתות חלב אחרי גיל 3.

ילדים ומוצרי חלב
ילדים רבים שמגיעים לטיפול בגלל בעיות בדרכי נשימה עם נזלת כרונית, דלקות אוזניים חוזרות, אסתמה ועוד. מראים שיפור ניכר ברגע שמורידים את מוצרי החלב מהתפריט שלהם. הרפואה המערבית עדיין לא מצאה הוכחה להשפעה של החלב על ליחה ובעיות דרכי נשימה, אבל בקליניקה זה עובד חד משמעית וללא כל ספק.

חלב הוא לא מקור טוב לסידן
לגבי החשיבות של מוצרי חלב לבניית העצם ולמניעת בריחת סידן מהעצם בגיל המבוגר, אני מסתכלת על עובדה אחת פשוטה: נשים במדינת ישראל (ובמדינות מערביות אחרות) צורכות כמויות עצומות של מוצרי חלב מדי יום במשך כל החיים שלהן ועדיין סובלות מבריחת סידן (אוסטאופורוזיס). לעומת זאת שיעורי המחלה נמוכים ביותר דווקא במדינות שצורכות את הכמויות הנמוכות ביותר של חלב ומוצריו או שאינן צורכות קבוצת מזון זו בכלל (כמו באזורים מסוימים בסין ויפן).

בניגוד למה שמספרים לנו בפרסומות, מוצרי חלב הם לאו דווקא מקור המוצלח לסידן. במוצרי חלב יש כמות גדולה מאד של זרחן המפריע לספיגה ולניצול של הסידן בגוף, ככל שהיחס בין זרחן לסידן גבוה יותר, כך מאזן הסידן הופך שלילי יותר. לסידן יש מקורות רבים אחרים, זמינים וטובים הרבה יותר כמו: טחינה, סרדינים, שקדים קלופים, שעועית לבנה, תאנים יבשות, גרעיני חמניה, חומוס, טופו, אגוזי מלך, במיה, ברוקולי, כרוב ועוד.

בשיטות התזונה המאפיינות אוכלוסיות על פני כדור הארץ המאריכות חיים והשומרות על בריאות אופטימלית, (אוקינאווה, וילקבמבה ואחרות) למוצרי חלב מקום קטן עד זניח.
 חלב ומוצריו מהווה את קבוצת המזון בעלת הפוטנציאל האלרגני הגבוה ביותר. הרבה מאד מהמטופלים שלי שהגיעו עם בעיות במערכת העיכול, בעיות עור, מיגרנות כרוניות, דלקות פרקים ועוד, גילו שהפסקת מוצרי חלב משפרת במידה רבה את התסמינים והיו אף מיקרים בהם המנעות ממוצרי חלב פתרה לחלוטין את הבעיה. 

חלב סכרת וסרטן
מחקרים מראים כי שתית חלב פרה קשורה לסכרת נעורים, ככל שמתחילים לשתות חלב מוקדם יותר וככל ששותים כמות גדולה יותר הסיכוי ללקות בסכרת נעורים גדל
. כמו כן פורסמו מחקרים שמצאו כי צריכת חלב ומוצריו מעלים סיכון לסרטן הערמונית והשחלות.

החלב מכיל שילוב ייחודי של חומצות אמיניות אשר גורמות יחדיו להפרשת יתר של אינסולין, יותר מאשר כל אחת מהן לבדה. אינסולין הוא הורמון בונה: בונה עצם, שריר, רקמת שומן ועוד. לכן משערים כי צריכת מוצרי חלב עשויה לעודד השמנה ובשלבים מאוחרים יותר לתרום לתנגודת לאינסולין, העלולה להעלות רמות הסוכר בדם ולהתיש את הלבלב.

נושא נוסף שנידון בשנים האחרונות היא ההשפעה שיש להורמונים והתרופות שמקבלות הפרות החולבות, מה מזה עובר לחלב ומה ההשפעה על בריאותנו. יש הסוברים כי יש לזקוף את העליה המשמעותית בשיעורי הסרטנים ההורמונליים, בשנים האחרונות, לזכות כמויות ההורמונים שאנו צורכים באופן יומיומי.

פרסומות לחלב
עוד חשוב לזכור כי מי שמימן במשך שנים את רוב המחקרים על מוצרי חלב היו מועצות החלב, איגודי החקלאים או ייצרני החלב והגבינה בעצמם.  גם הידע על המחקרים האלה מגיע אלינו דרך אמצעי התקשורת בפרסומות אגרסיביות שמשודרות מדי יום במשך שנים ומספרות לנו כמה זה בריא.

רוב הכתבות המתפרסמות בעיתונות שמדגישות את היתרונות שבצריכת מוצרי חלב הן בדרך כלל של דיאטניות קליניות שעובדות עם או בשביל תנובה, שטראוס ויצרנים אחרים. או לחילופין שהמדור הוא בחסות אחת מהייצרניות או שהיא במקרה מפרסמת באתר או בעיתון. עוד חשוב לזכור כי גם המחקרים שעליהם מסתמכים הדיאטנים הקלינים מומנו ברובם ע"י ממשלות (עם אינטרסים פוליטיים), ארגוני חקלאים ויצרנים.
 

לסיכום, תיהנו מהחג, תאכלו בצורה מתונה, תתמקדו יותר בפירות, בירקות ובדגנים הנפלאים שהתברכה בהם ארצנו. תאכלו גבינות, אבל אל תפריזו בכמויות ובאחוזי השומן ותשתדלו שהן יהיו מחלב כבשים ועיזים ופחות מחלב פרה וכמובן, כמה שיותר אורגני, יותר טוב.

חג שמח ולבריאות.

 

הילה אפללו - נטורופתית מוסמכת
 
< קודם   הבא >
Advertisement
הרשמה לניוזלטר
שם
דואר אלקטרוני *
טקסט אימייל
ביכולתך להפסיק לקבל מידע בכל רגע, בלחיצה אחת על כפתור. פרטיך שמורים איתנו ולא נעביר אותם לגורם חיצוני
 
Advertisement
 
Top! Top!
חיים אורגניים הוא פורטל המכיל את כל המידע הקשור לאורח חיים אורגני. באתר מידע על מזון אורגני, בישול אורגני, אוכל אורגני, תיירות אורגנית, קהילות אורגניות, פורומים, קואופרטיבים אורגנים, אורח חיים בריא, רפואה טבעית, חקלאות אורגנית, מתכונים אורגניים