organiclife.co.il
  דף הבית arrow המטבח האורגני arrow בישול אורגני arrow איך ולמה מנביטים זרעים וקטניות אורגניים
שלישי, 12 דצמבר 2017
 
 
איך ולמה מנביטים זרעים וקטניות אורגניים הדפס דואל
מאת הילה אפללו   
Imageהנבטה, מגדילה בעשרות עד מאות אחוזים  את כמות הויטמינים, המינרלים וחומצות האמינו, אותן אנו צורכים בקטניות. עולם הרפואה, התקשורת והאסטטיקה עוסקים בשנים האחרונות בחקר נוגדי החמצון, בחשיבותם במניעת מחלות והאטת תהליכי הזדקנות ועוד. אז למה לקנות תוספי מזון אם אפשר לאכול נבטים אורגניים במקום?

 

אחרי גילוי אמריקה החלו לצאת ספינות מפרשים ענקיות, עמוסות במזון ואנשי צוות, להפלגות מאירופה לאמריקה. המסעות היו ארוכים ומסוכנים, רבים מאנשי הצוות לא עמדו במסע ההארוך ומתו בסערות, ממחלות, עקיצות חרקים ועוד. אבל השפע של בעלי החיים, הצמחים והזהב שהיו כל-כך זמינים באמריקה גרם למלכים באותה תקופה, (בעיקר ספרדים) להוציא משלחות באופן קבוע.

בתחילה עמדו לרשות אנשי הצוות פירות וירקות טריים, שהלכו ואזלו אחרי ימים ספורים. מאחר ולא היו אמצעי שימור וקירור מפותחים, די מהר נאלצו הספנים להסתפק בדגנים, בקטניות, בבשר מיובש או מומלח וכמובן בדגים שהצליחו לדוג. אחרי מספר שבועות בלב ים החלו הספנים לסבול מדימומים בחניכיים ונשירה של השיניים, בהמשך החלו דימומים לתוך העור, השרירים והפרקים.

אף אחד לא ידע למה המלחים חולים ולא נמצא פתרון לבעיה. באחת ההפלגות הייתה סערה גדולה וחלק מהציוד והאספקה שנשמרו בבטן האניה התנתקו ממקומם, חלק ממיי השתיה נשפכו על השקים שהכילו את הדגנים והקטניות. כעבור מספר ימים בבטן האניה החלו הקטניות הרטובות לנבוט. המלחים החלושים והעייפים הסתכלו בעיניים רפות על האוכל שהתקלקל ונאלצו בלית ברירה לאכול את הגבעולים הפריכים האלה שצמחו מתוך השעועית והחומוס שלהם. יום או יומיים אחרי שאכלו בוקר צהריים וערב את הנבטים, המלחים החולים החלימו באורח פלא ממחלתם.

הם הבינו שיש משהו בזרעים שנבטו, שריפא אותם ממחלתם ומאותו היום החלו להנביט קטניות ודגנים בבטן הספינות באופן קבוע. לימים הבינו כי המחלה שנקראה "צפדינה" נבעה מחסר חמור בויטמין C. הויטמין שלא קיים בקטניות המיובשות, מתפתח בתהליך הנביטה, צריכה מרובה שלו מתקנת באופן מיידי את רקמת הקולגן הפגועה והמחלה נעלמת.

היום בעולם המערבי גופנו חשוף באופן קבוע למזהמים מן המזון, האוויר המים וכו'  האוקסידנטים (המחמצנים) האלה מפריעים לתפקוד התקין של הגוף. היום המחמצנים תופסים מקום של כבוד בשיח על תהליכי הזדקנות וחולי. כידוע ויטמין C הוא נוגד חמצון רב עצמה והנבטים מכילים כמויות גדולות מאד ממנו.

הנבטה, מגדילה את כמות הויטמינים, המינרלים וחומצות האמינו, אותן אנו צורכים בקטניות בעשרות עד מאות אחוזים. ניתן להשיג נבטים אורגניים בחנויות הטבע הגדולות, יש נבטי צנונית, ברוקולי, חמניות , שעועית, חילבה ועוד. אבל לא חייבים לקנות, נבטים אפשר להנביט לבד ובקלות.

אז איך מנביטים?

1. בשלב הראשון קונים קטניות אורגניות כמו חומוס/שעועית אזוקי או מש, משרים את הזרעים (ניתן להנביט רק זרעים שלמים. לכן, רוב זרעי האפונה והעדשים הנמכרים בצורתם היבשה לא יתאימו) ומשרים אותם במים ל 12 - 24 שעות.  בחורף ניתן להשרות בטמפרטורת החדר, בקיץ מומלץ לעשות זאת במקרר, כי הזרעים תוססים בחום ונרקבים.

2. לאחר ההשריה, שופכים את המים ומסננים. מכניסים לקערה כהה או כלי אטום (הנביטה מתרחשת בסביבה לחה וחשוכה כמו מתחת לאדמה) ומכסים בנייר אלומיניום או מגבת. מניחים על השיש או במקרר.  על הנבטים להיות לחים אבל יש להמנע מהצטברות נוזלים בתחתית הכלי, לכן  אם יש אפשרות להכניס את הזרעים לתוך מסננת שתשב בכלי/קערה מבלי לגעת בתחתית הקערה זה מצויין.

3. יש לדאוג שהזרעים יהיו לחים לאורך כל התהליך, אך להקפיד שלא יהיו עודפי מים שעלולים לגרום לרקבון.

4. כעבור יום מתחילה הנביטה ואז, תלוי בגודל הזרע. הם מוכנים לאכילה כעבור 1 - 4 ימים, בהתאם למזג האוויר - חום מזרז נביטה. בקיץ מומלץ להוציא מהמקרר בשעות הערב לכמה שעות כי השהיה הממושכת במקרר מאטה מאד את הנביטה.

5. לאחר תחילת הנביטה, יש להוציא החוצה זרעים שלא נבטו כדי למנוע רקבון. ניתן להפריד אותם על-ידי מילוי הכלי במים, הזרעים שלא נבטו שוקעים. אחרי שמפרידים את הנובטים מהנרקבים מסננים היטב מעודפי נוזלים ושוב מחזירים לכלי. תזכרו לנבטים אין ריח, אם הקערה מתחילה להסריח - זה סימן שמשהו נרקב.

6.את הנבטים שומרים בקופסה סגורה במקרר(אפשר בקערת ההנבטה). רצוי לשטוף אותם כל יום יומיים ולסנן, כך הם יכולים להחזיק מעמד שבוע.

את הקטניות האורגניות ניתן להשיג במחירים מאד טובים בקואופרטיבים האורגניים ואת חלקם ניתן להנביט. פרט לכך בחלק מחנויות הטבע, נמכרים היום מגוון זרעים אורגניים המיועדים להנבטה.

פרט לויטמין C, הנבטים מכילים גם סידן, ברזל ויטמין B2, B3 ועוד. כשהם טריים הם פריכים וטעימים מאד, משמשים תוספת מצויינת לסלט, או לכריך (בניגוד לירקות חתוכים אחרים, הם לא "מרטיבים" את הלחם וניתן ליהנות מהכריך גם כמה שעות אחרי ששכב בתיק). קטניות מונבטות ניתן לבשל, לאדות להוסיף למרקים ולאכול כנישנוש.

זה יכול להפוך לחלק מרענן וטעים מהתפריט שלכם בלי הרבה השקעה ומאמץ, בהצלחה ולבריאות.

 

   

 
< קודם   הבא >
Advertisement
הרשמה לניוזלטר
שם
דואר אלקטרוני *
טקסט אימייל
ביכולתך להפסיק לקבל מידע בכל רגע, בלחיצה אחת על כפתור. פרטיך שמורים איתנו ולא נעביר אותם לגורם חיצוני
 
Advertisement
 
Top! Top!
חיים אורגניים הוא פורטל המכיל את כל המידע הקשור לאורח חיים אורגני. באתר מידע על מזון אורגני, בישול אורגני, אוכל אורגני, תיירות אורגנית, קהילות אורגניות, פורומים, קואופרטיבים אורגנים, אורח חיים בריא, רפואה טבעית, חקלאות אורגנית, מתכונים אורגניים