organiclife.co.il
  דף הבית arrow המטבח האורגני arrow בישול אורגני arrow 20 דקות קינואה זה כל הסיפור
שלישי, 29 יולי 2014
 
 
20 דקות קינואה זה כל הסיפור הדפס דואל
מאת מערכת חיים אורגניים   
Imageהוא הגיע מהרי האנדים הגבוהים שבדרום אמריקה, עשה בשנתיים האחרונות הרבה רעש בעולם וגם אצלנו בישראל. מה עושה את הקינואה מזון בריא? מהם היתרונות התזונתיים של הירק הזה? והכי חשוב איך מבשלים אותו? הכנו למענכם את המדריך השלם לקינואה שכולל: הדרכה למבשלים המתחילים, טיפים ורעיונות וכן מתכון נפלא לסלט קינואה, של השף האורגני שלנו, גיל נתן.  

 

למרות שקוראים לקינואה "אם הדגנים", הקינואה הוא בעצם ירק השייך למשפחת הסלקיים. הגרגרים הקטנים האלה נראים כמו דגנים, מתבשלים בדיוק כמו דגנים ומכילים כמות גדולה של חלבון, אפילו גדולה מרוב הדגנים האחרים אבל הם לא דגנים.

חלקנו פגשנו את הקינואה לראשונה בטיול בדרום אמריקה. מי שנהג לאכול בשווקים המקומיים הקטנים בבוליביה ופרו, ודאי טעם את הקינואה בתבשיל או במרק. ואכן המקור של הקינואה הוא הרי האנדים, הצמח כל כך עמיד וחזק שהוא מסוגל (בניגוד להרבה גידולים אחרים), לגדול ללא כל בעיה בתנאי האקלים הקשים של הרי האנדים.

Image

הערך התזונתי
כמו שהתירס שימש כמרכיב החלבוני העקרי, שאפשר את התפתחות שבטי המאיה במרכז אמריקה, כך הייתה הקינואה מקור החלבון העיקרי שהזין את שבטי האינקה באיזור הרי האנדים וככזה היה לו מעמד ותפקיד בפולחנים של האינקה. הקינואה משמשת עד היום, את הכפריים העניים של הרי האנדים, שלא יכולים להרשות לעצמם לאכול בשר לעיתים קרובות

החלבון בנוי מרכיבי בסיס קטנים שנקראים חומצות אמינו. יש שני סוגים של חומצות אמינו: חיוניות ולא חיוניות. החיוניות הן חומצות האמינו שהגוף לא יודע לייצר בעצמו ולכן חשוב מאד שיהיו מצויים במזון. פרט לתכולת חומצות האמינו החיוניות הקינואה עשירה בסיבים תזונתיים, זרחן, ברזל ומגנזיום.

ללא גלוטן
הקינואה לא מכילה גלוטן ולכן מתאימה מאד לחולי הצליאק ולאלה שיש להם בעיה עם מוצרי חיטה. היום ניתן למצוא בחנויות הטבע: קמחים, לחמים, פסטות, חטיפים וכו' העשויים מקינואה ומהווים תחליף טעים ומזין לדגנים האחרים.

סוגי הקינואה
יש הרבה מאד סוגים של קינואה אבל האכילים שבינהם, הם הקינואה הלבנה, השחורה והאדומה. שלושת הסוגים מכילים את אותו ערך התזונתי יש הטוענים שהצבע האדום מספק יתרון קל בשל העובדה שהוא מכיל אנטיאוקסידנטים (נוגדי חמצון) נוספים. אנחנו משתמשים בצבעים שונים של קינואה על מנת לגוון ולהפוך את האוכל לססגוני יותר.

 

איך מבשלים?

את הקינואה קל מאד לבשל יש כמה גרסאות וכולן פשוטות:

1. שמים בסיר כוס קינואה, ומערבבים 2 דקות על אש גבוהה - קולים מעט את הגרגרים. מוסיפים 2 כוסות מים, מערבבים, מביאים לרתיחה, מנמיכים את האש לנמוכה ביותר ומכסים.  מבשלים 20 דקות ומורידים מהאש. מפוררים את הגרגרים באמצעות מזלג ומתבלים.

2.מחממים בסיר 2 כפות שמן זית, מוסיפים כוס קינואה ומערבבים 2-3 דקות על אש גבוהה - מטגנים מעט את הגרגרים. מוסיפים 2 כוסות מים, מערבבים, מביאים לרתיחה, מנמיכים את האש לנמוכה ביותר ומכסים. מבשלים 20 דקות ומורידים מהאש. מפוררים את הגרגרים באמצעות מזלג ומתבלים.

3. שמים בסיר כוס קינואה ו-2 כוסות מים, מערבבים, מביאים לרתיחה, מנמיכים את האש לנמוכה ביותר ומכסים. מבשלים 20 דקות ומורידים מהאש. מפוררים את הגרגרים באמצעות מזלג ומתבלים.

אלה הם מתכונים שמתאימים לבישול קינואה כמצע לרוטב ירקות, דגים או עוף. מאחר וטעמו נייטרלי הוא יספוג את הרוטב ויאמץ את טעמו. אם רוצים להכין את הקינואה כתבשיל שיעמוד בפני עצמו אז, אפשר לאדות או לטגן בצל בסיר ואח"כ להוסיף את הקינואה והמים, אפשר להוסיף תבלינים ב5 הדקות האחרונות לבישול, לערבב ולכסות שוב.

אפשר בשלב שבו מוסיפים את המים להוסיף גם שום, ירקות חתוכים, טופו / קטניות מבושלות ואפילו קוביות עוף ובכך לבשל ארוחה שלמה ב-20 דקות. מאחר ולקינואה אין טעם דומיננטי, מומלץ לתבל בנדיבות עם תבלינים שאתם אוהבים. אפשר להוסיף גם כמויות גדולות של עשבי תיבול טריים קצוצים אחרי שהקינואה מוכנה.

גיל נתן, השף האורגני שלנו, משיק השבוע את הקייטרינג האורגני החדש שלו, "אהבה" ובכל זאת לא שוכח לספק לנו מתכון חורף נפלא ומשביע לסלט דואט קינואה אדומה, קינואה שחורה ועדשים כתומות.

סלט דואט של קינואה אדומה ושחורה ועדשים כתומות

מצרכים :
חצי כוס קינואה אדומה
חצי כוס קינואה שחורה
חצי כוס עדשים אדומות
1 וחצי כוס מים
1 כוס עלי נענע
חצי בצל אדום קצוץ
חצי כוס גרעיני חמניה
חצי כוס כוסברה
חצי כוס בצל ירוק

אופן ההכנה:
מבשלים את הקינואה יחד עם המים בסיר סגור כ- 20 דקות.
בסיר נפרד מבשלים את העדשים מכסים אותם במים ומבשלים עד שהם רכים, לאחר שהעדשים מוכנות מסננים את המים הנותרים ומחכים שיתקרר.
לאחר שהקינואה והעדשים קרים מחברים אותם ביחד ומערבבים היטב מוסיפים את כוס עלי הנענע, את הבצל האדום הקצוץ דק, מוסיפים את חצי כוס גרעיני החמניה (לאחר קליה). מוסיפים את חצי כוס הכוסברה והבצל הירוק חתוך לאורכו מוסיפים מעט שמן זית כתית מעולה, מעט לימון, מלח ופלפל לפי הטעם.

למתכונים נוספים לחצו כאן.

בתאבון.

 
< קודם   הבא >
הרשמה לניוזלטר
שם מלא
אי-מייל
 
Top! Top!
חיים אורגניים הוא פורטל המכיל את כל המידע הקשור לאורח חיים אורגני. באתר מידע על מזון אורגני, בישול אורגני, אוכל אורגני, תיירות אורגנית, קהילות אורגניות, פורומים, קואופרטיבים אורגנים, אורח חיים בריא, רפואה טבעית, חקלאות אורגנית, מתכונים אורגניים