organiclife.co.il
  דף הבית arrow המטבח האורגני arrow בישול אורגני arrow תאכל מרק - תהיה חזק
שלישי, 12 דצמבר 2017
 
 
תאכל מרק - תהיה חזק הדפס דואל
מאת הילה אפללו   
Imageהחורף בפתח ואתו הבשורה החמה מכולן - תחילת עונת המרקים. אחד המזונות העתיקים, משובבי הקיבה והנפש, הוא גם אחד המזונות המזינים והפשוטים ביותר להכנה. בואו ללמוד כמה עקרונות בסיסיים.

 

אין כמעט רכיב בעולם שלא ניתן להכין ממנו מרק: פירות, ירקות, דגנים קטניות, בשר, דגים וביצים. את המרק מקרימים עם מוצרי חלב ואפילו מוסיפים לחם. בקיצור - פתרון נהדר לארוחה חמה.

אז למה מרק?
זה אחד המאכלים הכי קלים להכנה: ממלאים סיר במים וזורקים פנימה את מה שיש בבית, השילובים הם כמעט אינסופיים. מרק זו גם דרך פשוטה לאכול קטניות כמו חומוס, פול, שעועית, מש, עדשים ואפונה או דגנים כמו אורז, קינואה, תירס, דוחן, כל זאת גם ללא כישרון בישול בסיסי.

יתרון נוסף של המרק הוא שלא לוקח הרבה זמן להכינו. פשוט חותכים את הירקות, זורקים למים, מכסים והולכים לעשות דברים אחרים. אם תחזיקו את המרקייה ידייכם יתחממו,ובאכילה יתחממו גם דרכי הנשימה והעיכול. יש הטוענים שהטמפרטורה הגבוהה של המרק מסייעת בנטרול חיידקים בגרון שלא מסוגלים להתקיים בטמפרטורות גבוהות. זו כנראה הסיבה שהוא נחשב כתרופה כנגד מחלות החורף.

הקור, השהייה בבית והשעמום, גורמים לנו לנשנש ולאכול ללא הרף. במצב כזה, מרק ירקות טוב מאפשר לנו לאכול כמעט ללא הגבלה (בלי קרוטונים ושאר תוספות). בימי החורף הקרים, אנו ממעטים לשתות והמרק עוזר להשלים את צריכת הנוזלים הדרושה. אה. וגם שכחנו לציין שזה טעים מאד וקל לנשיאה מחוץ לבית פשוט מחממים ומוזגים לתרמוס. אפשר לקחת את התרמוס לעבודה, ללימודים, לטיול ובעצם לכל מקום.

מרק יכול לשמש כארוחה מלאה ומשביעה כשהוא כולל ירקות, קטניות ודגנים, במיוחד לאלה שאוהבים להכין אותו סמיך (מכירים את המרקים שהכף יכולה לעמוד בתוכם?).

חסרונות?
ירקות מזינים ועשירים בויטמינים ומינרלים בעיקר בסמוך לקטיף, כלומר שהם נאכלים טריים. באידוי, אפיה ובישול, מאבדים הירקות הרבה מהויטמינים ומהרכיבים נוגדי החמצון שהם מכילים, שאינם עמידים בחום ולכן הופכים ללא זמינים עבורנו (למרות זאת הירק עדיין מכיל חומרים מזינים וסיבים תזונתיים חשובים).

אם מתכננים להשתמש בדגנים או בעדשים, אין צורך להשרות או לבשל אותם לפני כן. אבל אם בוחרים להשתמש בשעועית, חומוס, ופול, יש לבשל אותם תחילה בנפרד עד שהם מתרככים ואז להוסיפם לסיר המרק ולבשלם עוד קצת עם שאר המרכיבים. (פרטים על בישול קטניות ב"כל מה שרצית לדעת על קטניות ולא העזת לשאול").

למי שאוהב לתבל מרקים בעלים ירוקים כמו פטרוזיליה, שמיר, כוסברה ובזיליקום, מומלץ לקצוץ טוב, לכבות את האש כשהמרק מוכן, להוסיף את העלים, לערבב ולכסות לשתי דקות והמרק מוכן. שיטה זו שומרת על הטעם המיוחד של צמחי התבלין וגם גורמת לפחות רכיבים מזינים ללכת לאיבוד.

להוסיף בצקניות
בצקניות הן בעצם חתיכות בצק קטנות שמוכנסות למרק ומתבשלות בתוכו והופכות אותו למעניין יותר ומשביע,
המתכון הבסיסי הוא:
1 ביצה
2 כפות קמח מחיטה מלאה
תבלינים (התבלינים יכולים להיות יבשים או טריים רצוי קצוצים דק)

בסיס זה מאפשר להבין מהי רמת סמיכות הבלילה הדרושה. אחר כך ניתן להוסיף שאריות של אורז או קינואה, ירקות (עם מעט נוזלים) מה שנשאר מזרי הפטרוזליה, השמיר וכו'. מהבלילה או הבצק קורצים עם שתי כפות רטובות חתיכות בצק ומטילים אותן לתוך המרק הרותח. אפשר לעשות בצקניות עם שום, בזיליקום, קארי, רסק עגבניות, תפוחי אדמה או בטטות מעוכות בבלילה. וכמו תמיד - והשמיים הם הגבול.

לגבי שקדי מרק וקרוטונים - פרטים ב
"לא יכולים בלי קרוטונים?"
מתכונים למרקים תוכלו למצוא בדף "מרקים" במדור המתכונים.
תגובות, הערות ומתכונים למרקים טובים יתקבלו בברכה ל:
כתובת דואל זו מוגנת מדואר זבל, אתה צריך לאפשר Javascript בכדי לצפות בה

 

 
< קודם   הבא >
Advertisement
הרשמה לניוזלטר
שם
דואר אלקטרוני *
טקסט אימייל
ביכולתך להפסיק לקבל מידע בכל רגע, בלחיצה אחת על כפתור. פרטיך שמורים איתנו ולא נעביר אותם לגורם חיצוני
 
Advertisement
 
Top! Top!
חיים אורגניים הוא פורטל המכיל את כל המידע הקשור לאורח חיים אורגני. באתר מידע על מזון אורגני, בישול אורגני, אוכל אורגני, תיירות אורגנית, קהילות אורגניות, פורומים, קואופרטיבים אורגנים, אורח חיים בריא, רפואה טבעית, חקלאות אורגנית, מתכונים אורגניים