organiclife.co.il
  דף הבית arrow בריאות ורפואה טבעית arrow תזונה arrow סיבים תזונתיים - מה זה אומר?
שלישי, 17 אוקטובר 2017
 
 
סיבים תזונתיים - מה זה אומר? הדפס דואל
מאת הילה אפללו   

Imageבשנים האחרונות אנחנו שומעים לעיתים קרובות את המושג "סיבים תזונתיים" בהקשרים שונים. מחקרים רבים מייחסים את הגורמים למחלות העולם המערבי כמו סכרת, בעיות עיכול, עודף שומנים בדם, כבד שומני,עצירות כרונית, סרטן וכו' לתזונה מערבית ענייה בסיבים תזונתיים. מהם הסיבים התזונתיים? איזה סוגים יש ומה מומלץ לאכול?



סיבים תזונתיים מוגדרים
 כ : כל החלקים בצומח שלא עוברים עיכול של אנזימי מע' העיכול, ההגדרה הפזיולוגית מדברת על חלקי צומח כמו סיבים פוליסכרידים וליגנינים שאנזימי העיכול לא מאפשרים את ספיגתם.
סיבים בחלקם כן מתעכלים במעי הגס אבל לא עוזבים את תחומי המעי ומתעכלים ע"י חיידקי הפלורה - (המילה פלורה מתייחסת לאוכלוסיית חיידקי המעיים).

רובינו נבהלים לשמע הבשורה כי יש לנו חיידקים במעיים, אך חשוב להבין כי יש אוכלוסיית חיידקים טובה ומועילה במעיים ועלינו לדאוג לרווחתה, פלורת מעי מאוזנת מסייעת במניעת התפתחות חיידקים מזיקים וכן לעיכול תקין.

את הסיבים התזונתיים מחלקים לשתי קבוצות:
סיבים לא מסיסים – השפעה עיקרית: העלאת משקל ונפח הצואה. (מקורות:חיטה ומוצריה (בסובין), ירקות, רוב הדגנים.)
סיבים מסיסים – השפעה עיקרית : מטאבולית – מאטים קצב ספיגת  גלוקוז.
- קושרים חומצות מרה ובכך מורידים כולסטרול
- מאטים קצב ריקון הקיבה
- קושרים מתכות כבדות ומפנים אותן
(מקורות: פירות, שיבולת שועל, שעורה, קטניות, יקרות כתומים, זרעי פשתן.)

תפקידם של הסיבים התזונתיים
1. הגברת משקל ונפח הצואה- בעיקר הלא מסיסים עקב יכולתם לספוג מים. נפח הצואה חיוני לפריסטלטיקה (תנועת המעיים). הפריסטלטיקה תתחיל רק בתנאי שהמזון יבוא במגע עם המעיים ופריסטלטיקה תקינה עם ריכוז נוזלים מתאים תמנע עצירות (אחת מהבעיות הנפוצות בתזונה מערבית).
סיבים לא מסיסים מגבירים את מהירות העיכול הכללית = Total Transit Time   ובכך מונעים חשיפת המעיים לרעלנים במזון לאורך זמן ארוך.

2 . מאטים ריקון הקיבה – בעיקר המסיסים
הארכת זמן שהות המזון בקיבה חיוני לספיגה טובה של רכיבי התזונה. בו זמנית הסיבים מקצרים שהות  המזון במעיים.
מיתון עליית הגלוקוז לאחר ארוחה - תפקיד חשוב בשמירה על משקל גוף תקין וכן לסובלים מעודף סוכר בדם.

3. ספיגה איטית ומוגבלת של מזון וחומרים נלווים
מאטים ספיגת סוכר, חומצות אמינו ותרופות במעי הדק.

פגיעה בספיגת מינרלים
הסיבים מצויים בצומח, והצומח עשיר בין היתר גם בויטמינים ומינרלים, סיבים מהתזונה וכתוסף מפחיתים ספיגת סידן, ברזל,מגנזיום, אבץ ונחושת – כנראה בגלל החומצה הפיטית והאוקסלית שהם מכילים לכן יש ליטול במרחק מתוספי תזונה וממזונות העשירים ברכיבים אלה במקרים של חסר.  לאנשים בריאים אין בעיה לצרוך מזונות עתירי סיבים ללא הגבלה כי מזונות עשירים בסיבים עשירים גם במינרלים וויטמינים וחלקם בכל זאת נספגים לכן גם אם תהיה פגיעה בספיגה, עדיין ישמר האיזון.
הבעיה נוצרת בצריכת סיבים כתוספת טיפולית , בעיקר סובין חיטה.
כמו כן סיבים תזונתיים עלולים לפגוע בספיגת תרופות או תוספים אחרים , לכן יש להרחיק נטילת הסיבים מתרופות.

4. הגברת תחושת שובע ע"י
הסיבים המסיסים מגבירים הפרשת הורמון השובע = כולציסטוקינין – מסייע בשמירה על משקל גוף תקין.

5 . התססת הסיבים ע"י פלורה המעי גורמת לשלושה דברים:
ייצור חומצות שומן קצרות שרשרת
גזים
אנרגיה
הגברת ייצור חומצות שומן קצרות שרשרת המשמשות כמזון לחיידקי המעיים הטובים וגורמות להגברת אנרגיה לתאי המעי זה משפר ספיגת מינרלים  ומחקרים מראים השפעה אנטי – סרטנית, ואם זה לא מספיק אז תזונה עשירה בסיבים תזונתיים מסייעת בהורדת כולסטרול ותמיכה בכבד.

6. תמיכה במיקרופלורה של מעי – הגברת ייצור חומצות שומן קצרות שרשרת גורמות לירידת  PH  וכך הסביבה נוחה יותר לגידול אצידופולוס לאקטובאצילוס שהם חיידקי המעיים הטובים (בטח שמעתם על יוגורט ביו ועל מיקרוביוטיקה – אז כשהתזונה מתאימה לא צריך לקבל תוספות באופן מלאכותי) .

7. קשירת חומצות מרה והוצאתם ע"י הצואה – בעיקר הסיבים המסיסים.
זה מחייב את הכבד לייצר חומצות מרה נוספות והכולסטרול הוא חומר הגלם. כתוצאה מכך רמות הכולסטרול בגוף יורדות.

8. הגברת הפרשת מיצי עיכול מהלבלב

9. השפעה אנטי – ויראלית/בקטריאלית/פטרייתית.

10. הגברת רמות הויטמינים המסיסים בשומן הנספגים בגוף – בעיקר הסיבים המסיסים. הסיבים עוזרים לספיגת ויטמינים מסיסים בשומן.

שימוש בסיבים תזונתיים בתזונה מומלץ במקרים של: סרטן בעיקר סרטן המעי, סכרת, עודף משקל, עודף כולסטרול, מחלות לב, אבני מרה, מעי רגיז, עצירות, טחורים ועוד.

 

צריכת סיבים תזונתיים במזון היא מומלצת ובריאה אך יש לשים לב ש:
נטילת תוסף סיבים בעיקר של סובין חיטה יכולה לגרום לכאבי בטן, נפיחות ולעיתים עצירות ולכן יש להגביר צריכת נוזלים ולהתחיל מכמויות קטנות.

 

נכתב ע"י הילה אפללו (נטורופתית מוסמכת)
מנהלת אתר חיים אורגניים
עוסקת במתן טיפול נטורופתי הרצאות וסדנאות בתחום הרפואה הטבעית
פרטים נוספים באתר האינטרנט:
www.hamasa-el.com
אי מייל : כתובת דואל זו מוגנת מדואר זבל, אתה צריך לאפשר Javascript בכדי לצפות בה
טלפון : 052-3435558
 

 
< קודם   הבא >
Advertisement
הרשמה לניוזלטר
שם
דואר אלקטרוני *
טקסט אימייל
ביכולתך להפסיק לקבל מידע בכל רגע, בלחיצה אחת על כפתור. פרטיך שמורים איתנו ולא נעביר אותם לגורם חיצוני
 
Advertisement
 
Top! Top!
חיים אורגניים הוא פורטל המכיל את כל המידע הקשור לאורח חיים אורגני. באתר מידע על מזון אורגני, בישול אורגני, אוכל אורגני, תיירות אורגנית, קהילות אורגניות, פורומים, קואופרטיבים אורגנים, אורח חיים בריא, רפואה טבעית, חקלאות אורגנית, מתכונים אורגניים